Aur curat

„Polonia a predat spre păstrare României 51 de lăzi de lemn, cu o greutate totală de 3.057,450 kg, care conţineau 2.734,104 kg aur fin în lingouri.” Am fost foarte impresionat, aproape obsedat de Polonia. Nu mi-a venit să cred ce înapoiaţi suntem odată ce am fost în Varşovia. Asta că am fost şi noi odata domni cu ei nu mă încălzeşte cu nimic. Ce altceva am fi putut face, ce altceva era de făcut?
Magazinul istoric pe noimbrie 2008 are de asemenea un articol referitor la tezaurul polonez. Şi e cam aşa: ca ţară aliată România a primit o înştiinţare, un mini-ordin de la Nazi cum că să predea sufertaşele cu gălbior urgent la băieţi. Ai noştri s-au uitat bine în catastife şi le-au trântit ăstora un răspuns demn de guvernul Boc III. Stimaţi parteri nemţi, conform cu tratatele şi acordurile şi prevederile cutare, noi am primit sufertaşele de la Banca Polonă. Noi numai ăstora o să le dăm înapoi. A urmat o perioadă frumoasă pentru crupierul de la BNR. Pentru că în acelaşi timp se primeau, prin intermediari, cereri de încasare şi de la Statul Secret Polonez, Armia Krajowa, adica armata statului Polon – stat care nu mai exista dar avea armată underground. Cereri primite de altfel cu sictir. Astfel că, până la finalul războiului, când au putut pleca din nou aveoanele cu cala plină spre un stat polonez conturat bine pe hartă, lăzile au prins praf de Calea Victoriei. Fair play.

Pentru citit toate astea aici, Magazin istoric s-a dotat cu un sait pe bani. Încă în lucru dar promit şi arhiva de 43 de ani. MI este oricum deja pe twitter http://twitter.com/mistoric (what?) poate şi pe facebook! eu n-am cont să verific.
Cel mai vechi număr în colecţia de trei generaţii a familiei mele este numărul din mai 1967. Nu le avem pe toate dar ăsta ar fi al doilea ca apariţie.

Un răspuns to “Aur curat”

  1. radu ursoiu Says:

    am eu pe twitter dar nu posteaza nimic. Probabil ca e greu sa scri ceva in prezent cand te cheama "istoric"

Lasă un răspuns

